Mycket är annorlunda

Ja, det är många saker här borta som är väldigt annorlunda, fastän jag inte skriver om det så mycket längre. Man äter bara med en gaffel, kuddarna är större, man har mjukisbyxor i skolan, vill man gå ner i vikt så äter man mindre, dom flesta äter chips varje dag som en del av sin lunch, nästan alla killar i high school lyfter vikter och är rätt kralliga.. men alla dom här sakerna är materiella och bara någonting man vanligtvis gör här borta, och det är inget konstig med det. Jag är helt okej med att dom lever helt annorluna här borta, och jag förstår kulturskillnaden väldigt väl och det är ingenting som stör mig. Men det finns en sak som är väldigt svårt för mig och som jag ofta underviker att prata om då jag har en väldigt stark åsikt om ämnet.
Det jag pratar om är homosexualitet. Under hela mitt liv har jag växt upp med att honosexualitet är någonting helt normalt, och jag har aldrig tänkt på det som märkligt, inte ens lite grann. Det är helt naturligt och man älskar den man älskar. Därför är det så extremt svårt för mig att inte bli upprörd när jag hör mina närmsta vänner här borta prata om och klanka ner på homosexuella.
Jag är ju i Kansas så jag hade självklart väntat mig det här innan jag kom hit, men jag trodde inte att det skulle vara såhär svårt. Många här borta är extremt djupt religiösa, vilket bidrar till effekten av att många tycker att giftemål ska vara mellan en man och en kvinna, och det förstår jag helt och hållet (jag tänker absolut inte klanka ner på någon för att personen i fråga är starkt religiös). Men det som jag har ett problem men är att det känns som om Kansas lever i sin egen lilla värld, och världen runt omkring är helt ointressant. Barn lär sig tidigt olika värderingar från sina föräldrar, och dom växer sällan upp för att skaffa sin egen uppfattning om saker och ting. I Kansas är det väldigt ovanligt att flyga utomslands och t.ex studera "out of state", vilket bara bidrar till effekten. Många får inte chansen att se vad som händer i omvärlden, och jag känner mig väldigt tacksam att jag har fått resa så mycket i mitt liv, och därmed skapa mina egna värderingar, och inte bara lyssna på vad folk i min omgivning tycker och tänker. 
Men tillbaka till ämnet, för jag ville bara berätta för er hur hårt jag tar det när någon säger någonting negativt om homosexualitet, för det är någonting jag har växt upp med, och jag känner många homosexuella. Det känns helt fel för mig att sitta och skriva att jag känner några "homosexuella" som om dom skulle vara en egen ras eller något, när dom ju är helt vanliga människor. 
Det är svårt att förklara, men när mina vänner börjar babbla om allt negativt om homosexuella så tycker jag mest synd om dom, för jag vet att många av dom inte har fått skapa sin egen syn på ämnet, och jag hoppas att dom, precis som jag, en dag får möjligheten att åka runt i världen och skapa sina egna åsikter.
 
Som ett avslut till det här inlägget vill jag bara tacka mina underbara föräldrar för att dom alltid har låtit mig ha mina egna åsikter och också för att dom har gett mig möjligheten att åka på det här underbara året. Det känns som om jag har blivit minst tre år äldre på bara dom månaderna jag har vart här, och just nu är det så himla lätt för mig att se vad många saker vi människor gör som bara gör livet mer komplicerat.
 
 
Each person has inside a basic decency and goodness. If he listens to it and acts on it, he is giving a great deal of what it is the world needs most. It is not complicated but it takes courage. It takes courage for a person to listen to his own goodness and act on it.

Kommentarer
Postat av: Annika

Min kloka fina flicka. ÄD

2013-04-14 @ 10:50:42
Postat av: susi

Blir som vanligt galet glad och stolt när jag läser. fint att du respekterar dina nya vänners åsikter men tänk på att du också har en unik chans att berätta för dom om världen utanför och kanske, kanske få dom att se saker och ting i ett nytt ljus. kram. susi.

2013-04-15 @ 11:06:34
Postat av: Chl

Bästa <3

2013-04-16 @ 01:02:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0