Video

Hej hej! Jag tänkte att det kunde vara kul för er där hemma att höra och se mig, fastän jag pratar engelska :P
Det blev en rätt flummig video, men det är iaf någonting.
Jag hoppas att jag får en chans att filma lite i skolan också så ni får se hur den ser ut!
 
Klicka här för att se videon!
 
 
Ps. Jag fick en kommentar igår från en tjej som frågade bl.a. annat varför jag valde AFS och vad som har vart bra resp. dåligt med dom hittills, och jag tänkte att jag kunde svara på det nu eftersom att jag har lite tid över. Anledningen till varför jag faktiskt valde AFS från början (jag funderade aldrig över att välja en annan organisation) var för att min kompis (Johanna, hon som just nu är i Wisconsin) pappa åkte till USA med AFS när han var ung, och han var väldigt nöjd, så AFS var en självklarhet för mig. Fördelen med AFS är att organisationen är ganska liten i Sverige, men stor världen över, så man kan välja mellan många olika länder att åka till. När organisationen man åker med är rätt liten så blir hela upplevelsen mer personlig, man blir inte "en i mängden". När jag ringde till AFS kontor i Sockholm (vilket jag gjorde ett antal gånger för att fråga om vissa saker) och sa "Hej, det är Elice!" så visste dom alltid precis vem jag var, och dom kunde fråga t.ex "Hur går det med den där vaccinationen?". Det gav mig också möjlighet att ta reda på mer info inför t.ex mitt val av flygplats. 
En annan bra sak som gör AFS lite annorlunda från andra organisationer är att deras mål är världsfred, och att alla människor ska kunna respektera och förstå alla typer av religioner, människor och kulturer. Jag har t.ex lärt mig att inte säga "det här var dåligt" utan istället använda "det här var annorlunda", för det gör en stor skillnad när man får uppleva en helt annan kultur. En annan sak är att AFS inte betalar sina värdfamiljer ett öre för att ha en utbytesstudent, vilket gör att familjen gör det för att dom verkligen vill, och som student blir du en del av familjen. 
Det är svårt att sätta fingret på varför AFS skulle vara bätre än någon annan organisation, för dom gör så många bra saker. Ett exempel är att AFS intevjuar alla studenter och värdfamiljer innan du är klar med din ansökan, bla. annat för att se hur du är som person, men jag skulle säga att det också är bra för studenten att få prata med någon som har vart med om exakt samma sak, öga mot öga, utan störningsmoment. Det var iaf en stor hjälp för mig i mitt beslut. 
AFS har även levererat här i USA med en underbar kontaktperson som alltid har koll och lyssnar om jag har några problem, och sjävklart en sjukt bra värdfamilj. Jag vet precis vad jag ska göra, och vem jag kan ringa om jag har några problem och jag VET att AFS kommer göra allt i sin makt för att fixa problemet. 
Alla AFS'are runt om i världen är som en stor familj som jag är stolt att vara en del av.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0